Upphandling av brand- och säkerhetslösningar

Varje år görs offentliga upphandlingar i Sverige som omfattar hundratals miljarder kronor. Genom att ställa krav på SBSC-certifiering vid upphandling får du anbud på tillförlitliga lösningar som är av hög kvalitet från leverantörer som regelbundet genomgår en revision.

krossat glas

Att välja rätt produkt eller leverantör är viktigt ur ett ekonomiskt perspektiv men även utifrån ett säkerhetsperspektiv. Korrekt utförda brand- och säkerhetslösningar bidrar till att rädda liv – därför bör certifiering hos SBSC vara ett krav på er upphandlingslista.

Varför ställa krav på SBSC-certifiering?

Om ni ställer krav på att brand- och säkerhetslösningar ska vara certifierade av SBSC kan ni känna er trygga med vad ni får. SBSC:s certifiering är en kvalitetsstämpel som visar att tjänsten eller produkten följer de normer och regelverk som den certifierats mot. Ett enkelt sätt att försäkra er om kvaliteten på det ni köper vilket även ger er som inköpare en trygghet.

Att välja en SBSC-certifierad leverantör innebär att:

  • Leverantören följer de lagar, förordningar och bestämmelser som gäller för verksamheten samt har en ansvarsförsäkring och ingen restförd moms eller skatteskuld.
  • Företaget ni har upphandlat genomgår en garanterad och regelbunden kontroll av personal, tjänster och ledningssystem, utförd av ett oberoende certifieringsorgan.
  • Företaget har den nödvändiga kvaliteten i organisation, personal och verksamhet, och uppfyller kontinuerligt kvalitetskraven.
  • Leverantören har ett dokumenterat kvalitetssystem, kompetent och erfaren personal samt tillgång till relevant information, instruktioner och material.

Dessutom sparar ni tid eftersom leverantörsbedömningarna blir enklare och snabbare när de utgår från krav i erkända normer och standarder. En certifierad leverantör har redan visat att kraven är uppfyllda genom en oberoende certifiering. En icke-certifierad leverantör måste däremot visa att den uppfyller motsvarande krav, vilket kräver mycket tid både för leverantören och för upphandlaren under leverantörsbedömningen.

Samarbete med Clira

Clira utvecklar och erbjuder kompletta upphandlingssystem för både offentlig och privat sektor. Tillsammans med Clira vill vi göra det enklare, även för dig som inte är expert, att sälja respektive köpa/upphandla SBSC-certifierade tjänster inom brand och säkerhet.

Är du SBSC-certifierad leverantör?

Checklista vid offentlig upphandling

Använd gärna denna checklista som hjälp och stöd i ditt arbete med offentliga upphandlingar gentemot offentlig sektor.

Till checklistan

 

Clira för leverantörer

När du ansluter ditt företag till Cliras leverantörsnätverk ges du möjlighet att

  • Marknadsföra ditt företag via ett eget showroom
  • Bli inbjuden till upphandlingar du annars kanske missat
  • Signera avtal digitalt med identifiering via mobilt BankId. Tryggt och säkert!

Leverantör – klicka här

 

Är du upphandlare eller inköpare?

Checklista för dig som upphandlar brand och säkerhet

Använd gärna denna checklista som hjälp och stöd i ditt arbete med upphandling av brand- och säkerhet till olika typer av fastigheter.

Till checklistan

 

Clira för upphandlare och inköpare

När du använder Cliras upphandlingssystem tar du del av

  • Upphandlingsmallar för inbrottslarm och brandlarm, RFI och RFP
  • Branschens SBSC-certifierade leverantörer samlade på ett och samma ställe
  • En helt digitaliserad upphandlingsprocess – från upphandling och anbudshantering till avtalsarkiv

Köpare – klicka här

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad kring det senaste inom brand- och säkerhetscertifiering.