Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad kring det senaste inom brand- och säkerhetscertifiering.
Version: 2024-09-01
Detta dokument utgör SBSC:s bestämmelser för certifiering av personer. Utöver dessa bestämmelser gäller SBSC:s allmänna villkor..
2.1 Allmänt
Kunden (certifikatsinnehavaren) ska vara en fysisk person. Kunden ska alltid uppfylla SBSC:s allmänna villkor och certifieringsbestämmelser samt implementera relevanta ändringar när de kommuniceras av SBSC. Kunden är ytterst betalningsansvarig för de avgifter vilka följer av certifieringen.
Kunden är skyldig att utan dröjsmål meddela SBSC ändrade kontakt- och fakturauppgifter samt byte av arbetsgivare.
Uppsägning av certifikat sker i SBSC:s kundportal i enlighet med SBSC:s allmänna villkor.
2.2 Ansökan
Kunden ska ansöka om certifiering via kundportalen på SBSC:s webbplats eller på annat sätt som anvisas av SBSC.
Kunden ska utöver ansökan tillhandahålla komplett och korrekt information som SBSC behöver för certifieringens genomförande. Om kunden eller tredje man som kunden anvisar dröjer med att tillhandahålla information och material eller inte vidtar åtgärder som krävs för certifieringens genomförande, kan det orsaka förseningar och merkostnader. SBSC ansvarar inte för sådana förseningar och merkostnader. När certifieringen genomförs utgår SBSC från att informationen och materialet är korrekt och fullständigt. SBSC ansvarar inte för slutsatser eller rekommendationer baserade på felaktig eller bristfällig information från sökanden.
Information och material ska vara på svenska eller engelska.
2.3 Examination
Kunden är skyldig att genomföra de åtgärder som krävs för att SBSC ska kunna genomföra bedömning och utvärdering av överensstämmelse inklusive examination och kontrollprov. Examinationstillfälle bokas genom SBSC:s kundportal.
Tid och plats för examination publiceras på sbsc.se samt i kundportalen. I de fall examination genomförs vid andra tillfällen och platser än de publicerade har SBSC rätt att debitera kunden för de extra kostnader en sådan examination kan medföra.
SBSC har rätt att ta ut en avgift i de fall kund genomför fler än två omprov.
Kunden förbinder sig att följa vägledning för examination och att inte fuska eller på annat sätt använda otillåtna hjälpmedel.
Det är inte tillåtet att kopiera eller sprida frågor, svarsalternativ eller litteraturhjälpmedel för examinations- eller kontrollprov. Kunden har inte rätt att utanför pågående examinations- eller kontrollprov ta del av frågor eller svarsalternativ ingående i prov.
Godkänt resultat från examinationer ett år tillbaka i tiden, räknat från senaste examinationstillfället, kan tillgodoräknas vid bedömning och utvärdering om överensstämmelse.
Vid funktionsnedsättning åligger det kunden att före examination anmäla behov av särskilda hjälpmedel eller andra anpassningar. SBSC försöker i möjligaste mån att möta kundens särskilda behov, men garanterar inte att så alltid kan ske.
2.4 Överensstämmelse
Innehavaren av certifikatet är skyldig att:
2.5 Brister i kravuppfyllnad
Kunden ansvarar för att uppfylla de krav som framgår av de bestämmelser certifieringen omfattas av. I de fallen brister i kravuppfyllnad kan påvisas har certifieringsorganet rätt att dra in certifikat. Allvarlig brist eller en större mängd mindre brister kan vara skäl för indragning av certifikat.
Allvarlig brist kan vara:
Större mängd mindre brister kan vara:
2.6 Uppgradering och förnyelse av certifikat
Utöver vad som framgår av SBSC:s Allmänna villkor gäller att vid uppgradering eller förnyelse av certifikat (recertifiering) så sker det enligt samma process och med samma krav som vid en nyansökan.
3.1 SBSC:s åtaganden
SBSC följer de åtaganden som framgår av detta avsnitt i de vid varje tillfälle gällande certifieringsbestämmelserna, men kan om särskilda skäl föreligger göra avvikelser från dessa.
3.2 Ansökan
SBSC bekräftar till kunden de ansökningar om certifiering vilka SBSC åtar sig att utföra.
3.3 Information
SBSC informerar kunden om de handlingar som denne ska komplettera ansökan med. I det fall SBSC bedömer att nödvändiga handlingar inte inkommit senast 12 månader efter det att ansökan inkom till SBSC, och/eller att examination med godkänt resultat ej genomförts, kan SBSC besluta om att avsluta ansökan utan vidare åtgärd.
3.4 Utvärdering, intyg och övervakning av överensstämmelse
Utöver de bestämmelser vilka framgår av SBSC:s allmänna villkor gäller för övervakning av överensstämmelse att:
Håll dig uppdaterad kring det senaste inom brand- och säkerhetscertifiering.